• Facebook
  • RSS Feed

Menu

Skip to content
  • Redaktorzy
  • Regulamin
  • Kontakt
Header image

Fit Magazyn

Zdrowie Aktywność Uroda

Menu

Skip to content
  • Newsy
  • Liderzy
  • Kobieta
  • Facet
  • Trening
    • Dom
    • Siłownia
    • Wszędzie
  • Fit Kuchnia
    • Dieta
    • Żywienie
    • Przepisy
  • Zdrowie i uroda
    • Uroda
    • Zdrowie
    • Zabiegi
    • Kosmetyki
  • Miejsca
    • Cateringi
    • Kluby
    • Siłownie
    • Spa&Wellness
    • Restauracje

Etykiety z ważnymi informacjami

Stworzone przez Edyta Nowicka, 18 listopada 2016 w Zdrowie

Choć nie zawsze zwracamy uwagę na to, co jest napisane na etykietach poszczególnych produktów, które zabieramy ze sobą do domów to zawarte tam są naprawdę ważne informacje. Okazuje się, że nie zawsze skupiamy się na tym, co może być dla nas naprawdę szkodliwe. Co i w jaki sposób powinniśmy odczytywać z etykiet?

Wielu z nas myśląc o szkodliwych składnikach zwraca uwagę na tzw. „E-dodatki”. Mogą one być oznaczone na etykiecie na dwa sposoby. Po pierwsze możliwe jest podanie ich zasadniczej funkcji technologicznej oraz nazwy (np. wzmacniacz smaku – glutaminian monosodowy), albo symbol „E” i właściwy numer (np. wzmacniacz smaku – E 621). Oznacza to, że produkt może zawierać szkodliwe składniki, lecz nie musi ich oznaczać jako wspomniane już „E”. Pamiętajmy jednak, że wszystkie „E” są dozwolone do stosowania w Unii Europejskiej, a w niektórych przypadkach ich użycie jest niezbędne dla bezpieczeństwa produktu. Nieobecność dodatków do żywności nie powinna być jedynym kryterium wyboru produktu spożywczego.

Wykaz składników zawiera również ilościowe oznaczenia. Co więcej, dostarcza dodatkowo informacji o obecnych w produkcie składnikach alergennych. Składniki powodujące alergie lub reakcje nietolerancji muszą być wyraźnie wyróżnione spośród innych składników produktu, np. za pomocą pogrubienia, podkreślenia, lub użycia do ich zapisu wielkich liter.

Warto wiedzieć, że obowiązek przedstawiania konsumentom wykazu składników dotyczy także żywności nieopakowanej, np. pieczywa czy wędlin sprzedawanych „luzem”. Informacje te mogą znajdować się na wywieszkach dotyczących danego produktu. W wielu sklepach znajdziemy opracowane w tym celu katalogi. Rozejrzyjmy się dokładnie, lub zapytajmy o nie.

To, co jeszcze powinno nas interesować w kwestii etykiet to informacja dotycząca sposobów przetrzymywania poszczególnych produktów. Stosując się do tych instrukcji pozwolimy naszym smakołykom zachować odpowiednią jakość.

Nie zapominajmy też o dacie ważności. Data ważności to potoczne określenie dotyczące dwóch terminów: terminu przydatności do spożycia oraz daty minimalnej trwałości. Ten pierwszy umieszczany jest na produktach nietrwałych mikrobiologicznie i poprzedzony jest sformułowaniem: „Należy spożyć do…”, np.: „Należy spożyć do 15.12.2016”. Po przekroczeniu wskazanej daty produkt uważany jest za produkt niebezpieczny. Datę minimalnej trwałości poprzedza natomiast zwrot: „Najlepiej spożyć przed…”, lub dla produktów o długiej dacie ważności: „Najlepiej spożyć przed końcem…”. Do wskazanego terminu producent gwarantuje zachowanie przez produkt pełni cech jakościowych. Nie oznacza to, że po jego przekroczeniu produkt nie nadaje się do spożycia.

Źródło: Zachowaj Równowagę

Posted in Zdrowie | Tagged data ważności, E, E-dodatki, etykieta, należy spożyć do

Zobacz także

Zwracaj uwagę na etykiety→

Korzyści z produktów “light”→

Woda ważna dla zdrowych nerek→

Migrena to najczęstsza i najdroższa choroba neurologiczna→

  • Facebook
  • RSS Feed

Najnowsze

  • Pełnowartościowa dieta wegetariańska lub wegańska? Da się zrobić

    31 marca 2025
  • Woda ważna dla zdrowych nerek

    30 marca 2025
  • Jak dobrze zaplanować dietę low-carb?

    29 marca 2025
  • Migrena to najczęstsza i najdroższa choroba neurologiczna

    28 marca 2025
  • Hemofilia u kobiet – choroba, którą można kontrolować

    27 marca 2025

Szukaj

 

Na skróty

  • Kontakt
  • Redaktorzy
  • Regulamin
 
  • Newsy
  • Liderzy
  • Kobieta
  • Facet
  • Trening
  • Fit Kuchnia
  • Zdrowie i uroda
  • Miejsca
 
  • Facebook
  • RSS Feed

Created by G-marketing

 

©2015 Fit Magazyn

Menu